dinsdag 23 augustus 2016

Een klein leven - Hanya Yanagihara

Titel: Een Klein Leven
Auteur: Hanya Yanagihara
Uitgever: Nieuw Amsterdam
Gepubliceerd: April 2016

Hanya Yanagihara (1975) groeide op in Hawaii en Texas. Ze werkte in New York bij de uitgeverijen Vintage en Riverhead. Aan haar debuut 'Notities uit de jungle' werkte ze bijna twintig jaar in het geheim. Het werd uitgeroepen tot een van de beste romans van 2013. 'Klein leven' schreef ze in anderhalf jaar. Ook deze roman werd, in tegenstelling tot wat ze zelf verwachtte, lovend ontvangen.

Het Verhaal
Vier studievrienden zoeken samen hun weg in New York: de charmante acteur Willem, de excentrieke kunstenaar JB, de getalenteerde architect Malcolm en Jude St. Francis. Jude is teruggetrokken, slim en raadselachtig, en zijn vrienden weten beter dan vragen te stellen over zijn verleden. Ze proberen zijn pijn te verlichten, maar naarmate de decennia verstrijken dringt zich de vraag op of Jude wel verlost kan worden van de demonen uit zijn verleden.

Wat ik ervan vond
Voor ik begon aan Een Klein Leven, las ik al ergens dat ‘Een Klein Leven steeds een stapje erger wordt’. Na de eerste, pak-m-beet, tweehonderd bladzijden besef je je dat hier weleens een kern van waarheid in zou kunnen zitten, alleen kun je je amper voorstellen hoe het in vredesnaam gebeuren gaat. Waar ik meestal zelden tot tranen toe geroerd ben door een boek, heb ik hierbij in elk geval vier keer behoorlijk zitten janken, dat wil wel wat zeggen.

Ik wil ook graag een waarschuwing meegeven voor mogelijke toekomstige lezers; voor diegenen die geleden heb onder seksueel misbruik en/of andere vormen van mishandeling, voor diegenen die zichzelf hebben beschadigd en getriggerd kunnen worden door het lezen over deze onderwerpen. Ga bij jezelf na of je goed in je vel zit, goed genoeg om een boek als dit te lezen, en gun jezelf afleiding en rustpauzes.

Je zult nu nog niet begrijpen wat ik bedoel, maar op een dag wel: de enige truc voor vriendschap is volgens mij dat je mensen uitzoekt die beter zijn dan jij - niet slimmer of populairder, maar aardiger, guller en vergevingsgezinder - en dat je die waardeert om wat je van ze kunt leren, dat je je best doet naar ze te luisteren als ze je iets over jezelf vertellen, hoe slecht - of goed - het ook is, en dat je ze vertrouwt, wat het allermoeilijkste is. Maar ook het allermooiste.

Een Klein Leven is een uitgebreide roman (mocht dat niet al zijn af te lezen aan de lengte, ±750 pagina’s), een karakterstudie van vier vrienden, die duurt van ongeveer net na hun studietijd tot hun middelbare leeftijd. Het boek is opgedeeld in een aantal hoofdstukken die elk een bepaalde periode uit deze tijd beslaan en waarin carrières, relaties, vriendschappen, ziektes en verslavingen beschreven worden die de vrienden samenbrengen of juist uiteendrijven. Kortom, het leven. Het gaat over de liefde van mensen voor elkaar en voor het leven, en of het uiteindelijk genoeg is om voor te blijven.
Gedetailleerd, prachtig uitgedacht, hartverscheurend mooi en tragisch. Inderdaad, het wordt steeds een stukje erger, net als je denkt dat het niet erger kan.

Af en toe vroeg ik me daardoor wel af: “hoe kan zoveel ellende in één leven plaatsvinden?” Daarvoor moest ik soms even mijn scepsis opzijzetten en gewoon doorlezen. Het kan dat, ondanks de tot in detail uitgedachte gebeurtenissen (hoofd- en bijzaken), de overgang hier en daar misschien niet zo sterk geschreven is. Hoe dan ook, ik kwam er snel weer overheen. Alleen het laatste gedeelte lijkt net iets te lang te duren - maar ik kan me voorstellen dat Yanagihara moeite had met afscheid nemen van haar personages. Dat had ik zelf ook.

Je raakt uiteindelijk misschien net zo gewend aan het leven van Jude als hijzelf (zo goed heeft Yanagihara zijn belevingswereld beschreven): wanneer het goed gaat, ben je sceptisch en weet je zeker dat dit nooit lang duren kan; wanneer het slecht gaat, weet je dat het nog slechter gaat worden.
En als het uiteindelijk is afgelopen, weet je dat het alleen zo heeft kunnen eindigen, en nooit anders.
Dit boek is een hartverscheurende ervaring die ik niet had willen missen.

Plot: 4
Originaliteit: 4
Schrijfstijl: 4
Psychologie: 4.5
Leesplezier: 4

Conclusie: 4.5 sterren


Yfke Brandhout


Nieuwsgierig? Bekijk het boek hier op Bol.com!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...